Het Gouden Boekje voor het Hart
In deze volledig herziene derde druk van Het Gouden Boekje voor het Hart presenteert Gert Schuitemaker acht lifestyle-stappen om hart- en vaatziekten te voorkomen. Vier stappen gaan over voeding en voedingssupplementen: eet mediterraan, neem dagelijks de basissuppletie, blijf alert in uw eigen keuken én gebruik age-essentials bij het ouder worden. De bekendste age-essentials zijn R-alfaliponzuur, L-carnitine en ubiquinol ofwel de ‘actieve vorm’ van coënzym Q10. Blijven vier stappen over, waaronder bewegen, stoppen met roken en het beperken van stressoren. De achtste lifestyle-stap is periodiek een check-up te laten doen. Bij deze laatste stap is er ook aandacht voor medicijngebruik, dat slechts een ‘alternatief’ is voor een gezond en hartbewust leefpatroon. U begrijpt het al: ook deze stap wijkt af van wat u normaal gesproken bij de huisarts verneemt.
Laatste nieuws

23/01/12 - Vrouwen zijn gebaat met een hoge inname van antioxidanten via bijvoorbeeld groenten en fruit en verkleinen hiermee de kans op een beroerte.
Aan de grootschalige Zweedse studie namen bijna 37.000 vrouwen deel in de leeftijd van 49 tot 83 jaar. Bij 5680 van deze vrouwen was reeds een hart- of vaataandoening vastgesteld. De totale antioxidatieve capaciteit (TAC)...

08/12/11 - Suppletie met omega 3-vetzuren is zeer waarschijnlijk een kosteneffectieve behandeling voor patiënten met hartfalen, aldus een berekening van het Britse National Heart & Lung Institute.
Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat suppletie met omega 3-vetzuren de hospitalisatie en de overlijdenskans bij patiënten met chronisch hartfalen...

05/12/11 - Omega 3-vetzuren uit vis hebben bij vrouwen een gunstig effect op de gezondheid van het hart. Alfalinoleenzuur, te vinden in walnoten en lijnzaad, en linolzuur, bijvoorbeeld uit zonnebloemolie, hebben dit effect niet.
Deze conclusie trekken Deense wetenschappers na onderzoek onder ruim 3200 gezonde proefpersonen. De vrijwilligers werden gemiddeld 23 jaar...

30/11/11 - Een Mediterraan dieet rijk aan virgine olijfolie en noten verkleint de kans op kransvatziekten. Het beschermende effect is het grootst bij mensen die het grootste risico lopen.
Dit blijkt uit Spaans onderzoek onder 550 55-plussers met een hoog risico van hart- en vaataandoeningen. De proefpersonen werden verdeeld over 3 onderzoeksgroepen. De eerste groep volgde...

30/11/11 - De chocoladeliefhebber heeft nu een gegronde reden om vooral door te gaan met het eten ervan: het is namelijk niet alleen lekker, maar vermindert ook nog eens het risico van hart- en vaataandoeningen.
Voor de review werden de gegevens van 7 studies gebruikt met een totaal van meer dan 114.000 proefpersonen. In de studies werd een verband tussen de...